ΜήνυμαΒιογραφικόΦωτογραφικό ΥλικόΗλεκτρονικά ΒιβλίαΕκδόσειςΆρθρα - ΜελέτεςΟμιλίεςΝτοκουμένταΙστορικάΝΕ ΓράμματαΣύνδεσμοιΕπικοινωνία

ΟΠΙΣΘΕΝ ΟΛΟΤΑΧΩΣ!

Λάρκος Λάρκου

Κάτι δεν πάει καλά με όσους θεωρούν ότι οι διπλωμάτες είναι πάνω από την πολιτική εξουσία, εκτός και εάν λειτουργούν στο όνομά της και κατόπιν οδηγιών της. Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει λάβει αυτό το διάστημα αποφάσεις που δείχνουν μιαν ακατανόητη σπουδή να δείξει πώς έχει δική του πολιτική σε σχέση με την επόμενη μέρα στις δικοινοτικές σχέσεις, αυτής που ακολουθεί την κατάρρευση των συνομιλιών στο Κρανς Μοντάνα. Τα παραδείγματα:

Α.  Στις 18 Αυγούστου δημοσίευμα στο ΚΥΠΕ αναφέρει τα πιο κάτω σχετικά με πληροφορίες για απόφαση αναστολής ή μείωσης, ή παγώματος της δραστηριότητας της ε/κ συμμετοχής στις Τεχνικές Επιτροπές (ΤΕ) στο κυπριακό: «Οι οδηγίες που έχουν δοθεί στους Ελληνοκύπριους επικεφαλής των δικοινοτικών Τεχνικών Επιτροπών, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ΚΥΠΕ, είναι όπως υπάρχει συνεννόηση με το γραφείο του Διαπραγματευτή της ελληνοκυπριακής πλευράς πριν αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για νέες δράσεις. Και αυτό, όπως αναφέρθηκε στο ΚΥΠΕ, για να αποφευχθεί η μετατροπή του έργου των Επιτροπών σε μια διαδικασία εξομάλυνσης που θα λειτουργήσει ως υποκατάστατο της λύσης».

Β. Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει αποστείλει εγκύκλιο στα αεροδρόμια σχετικά με τη δυνατότητα, ή μη, εισόδου στην κυπριακή επικράτεια πολιτών από χώρες-μη μέλη της ΕΕ. Αν, κατά δήλωσή τους, επιθυμούν επίσκεψη στην κατεχόμενη Κύπρο ελέγχεται αν το ξενοδοχείο που θα διαμένουν ανήκει σε ε/κ ιδιοκτήτη. Στην περίπτωση αυτή, αποστέλλονται με την ίδια ή επόμενη πτήση πίσω στη χώρα προέλευσής τους.
Το θέμα έλαβε διαστάσεις όταν ισραηλινοί τουρίστες αντιμετώπισαν την εντολή της απομάκρυνσης από το έδαφος της Κύπρου και μετά από παρέμβαση της ισραηλινού πρέσβεως το ζήτημα συζητείται εκ νέου μετά από παρέμβαση του Υπουργείου Εσωτερικών για αναζήτηση μιας διαφορετικής φόρμουλας.  

Γ. Το Υπουργείο Εξωτερικών ζήτησε ακύρωση της δημόσιας εκδήλωσης που θα γινόταν στην κατεχόμενη πόλη της Αμμοχώστου στο πλαίσιο των εργασιών της Τεχνικής Επιτροπής για τη Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς για τη συντήρηση και αποκατάσταση του φρουρίου Μαρτινέγκο  στις 11 Σεπτεμβρίου. Μετά από παρεμβάσεις της τελευταίας στιγμής, η τελετή διεξήχθη κανονικά ως είχε προγραμματιστεί.
Την ίδια περίοδο το «υπεξ» στην κατεχόμενη Κύπρο έχοντας επικεφαλής τον σκληροπυρηνικό πολιτικό Τ. Ερτογρούλογλου έχει τη δική του ατζέντα.

Α. Η θρησκευτική τελετή προς τιμή του Αγίου Μάμαντος στην Μόρφου παρεμποδίστηκε από το λεγόμενο «υπεξ». Ο «γενικός διευθυντής» του Κεμάλ Κιοπρουλού λέει στη «Γενί Ντουζέν» στις 28 Αυγούστου ότι «η τελετή συμπίπτει με την (μουσουλμανική) Γιορτή των Θυσίων και για λόγους ασφαλείας προτείναμε όπως η λειτουργία στην εκκλησία της Μόρφου γίνει την ερχόμενη εβδομάδα. Λόγω της σύμπτωσης με το Κουρμπάν Μπαϊράμ δεν θα ήταν εύκολο να ληφθούν επαρκή μέτρα ασφάλειας καθώς πολλοί θα είναι με άδεια αυτή την εβδομάδα της θρησκευτικής γιορτής, και η Λειτουργία θα μπορούσε να γίνει μετά τις 5 Σεπτεμβρίου που τελειώνει η Γιορτή των Θυσιών».

Β. Στις 24 Σεπτεμβρίου σε ανακοίνωση του το «υπουργείο εξωτερικών» λέει ότι θα θέσει σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου 2017 τη «νομοθεσία που προβλέπει την επιβολή τελωνειακών δασμών στα αγαθά που αποστέλλουν οι αρχές της Δημοκρατίας στους εγκλωβισμένους ελληνοκύπριους και Μαρωνίτες στα κατεχόμενα, μέσω των Ηνωμένων Εθνών. Όπως ισχυρίζεται το «υπέξ» με την ανακοίνωση του, οι αρχές των κατεχομένων έχουν διαπιστώσει ότι οι Ελληνοκύπριοι και οι Μαρωνίτες πωλούν αυτά τα αγαθά στους τουρκοκύπριους γι΄αυτό και έλαβε την απόφαση να τερματίσει αυτή τη κατάσταση. Στα φάρμακα δεν θα επιβάλλονται δασμοί για ανθρωπιστικούς λόγους. Το ψευδοκράτος αποφάσισε να σταματήσει αυτή την κατάσταση για να αποτρέψει την πολιτική εκμετάλλευση του θέματος και την παράνομη πώληση αυτών των αγαθών. Το υπεξ υποστηρίζει ότι το θέμα τέθηκε στα Ηνωμένα Έθνη, σε όλα τα επίπεδα, και πως οι τεχνικές λεπτομέρειες θα δοθούν σύντομα στην Ειρηνευτική Δύναμη των Ηνωμένων Εθνών» (ΚΥΠΕ 24/9/17).

Μια σειρά από ζητήματα εγείρονται από αυτές τις πρακτικές:

  1. Το «υπεξ» του ψευδοκράτους ελέγχεται από τον ντενκτασικής κοπής πολιτικό Τ. Ερτογρούλογλου, συνεπώς όσα προωθεί έχουν σαφή εξήγηση: ένταση, αξιοποίηση του αρνητικού κλίματος με στόχο την προώθηση της πολιτικής των «δύο κρατών».
  2. Το πραγματικό ζήτημα αφορά το τι ακριβώς επιδιώκει το Υπουργείο Εξωτερικών με αυτές τις πρωτοβουλίες. Πρώτη φορά δραστηριοποιείται κατ' αυτόν τον τρόπο με εγκυκλίους, με διάθεση να επιβάλει έλεγχο σε δραστηριότητες αυτής της μορφής οι οποίες αφορούν πολιτικές αποφάσεις σε υψηλότερο επίπεδο. Δεν γνωρίζω πόσο αυτό σχετίζεται με πρωτοβουλίες του ίδιου του Υπουργού Εξωτερικών Ι. Κασουλίδη ή πόσο αυτά αντανακλούν μια γενικότερη κυβερνητική πολιτική. Σε κάθε περίπτωση  έχει ειδική σημασία η μυστικότητα που περιβάλλει αυτές τις πρωτοβουλίες καθώς πολλά έγιναν γνωστά από σύμπτωση ή διαρροές. Αν το Υπουργείο Εξωτερικών θέλει να επιβάλει μιαν ατζέντα, ή αν προωθεί μια πολιτική,  γιατί δεν έχει το θάρρος να μιλήσει δημόσια ώστε να γνωρίζουμε ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από αυτά;
  3. Αν στο Υπουργείο Εξωτερικών δεν αρέσει ο Κανονισμός της «Πράσινης Γραμμής», όπως υιοθετήθηκε το 2004, και όπως αυτός οδήγησε στις διελεύσεις από και προς τα κατεχόμενα υπηκόων κρατών-μελών της ΕΕ, γιατί δεν άσκησε κριτική τότε; Γιατί σιώπησε μπροστά σε έναν κανονισμό που πράγματι υποβάθμιζε ένα πλήρες-μέλος της ΕΕ σε κάτι μεταξύ μέλους και «τρίτης οντότητας»; Δεν ήταν το Υπουργείο Εξωτερικών  μέρος της τότε διαπραγματευτικής διαδικασίας που οδήγησε στην αλλοίωση της ισχύος ενός κράτους-μέλους και στην μερική αναβάθμιση του ψευδοκράτους σε καθεστώς οιωνεί «τρίτου μέρους» στο συγκεκριμένο θέμα;
  4. Αν ο διαπραγματευτής και γνωστός διπλωμάτης με εγκύκλιο       ζητά μείωση, ή ζητά από πριν έλεγχο της δράσης των ΤΕ με πρόσχημα «να αποφευχθεί η μετατροπή του έργου των Επιτροπών σε μια διαδικασία εξομάλυνσης που θα λειτουργήσει ως υποκατάστατο της λύσης», τότε ποιος θα μάς πάρει στα σοβαρά ότι εννοούμε πώς θέλουμε επίλυση στο κυπριακό; Τι θα λειτουργήσει ως «υποκατάστατο της λύσης» όταν υπάρχει μηδέν επικοινωνία και μηδέν συνομιλίες; Αυτή η εγκύκλιος στέλλει λάθος μήνυμα εντός και εκτός Κύπρου και μάλιστα στο πιο ακατάλληλο πολιτικά χρονικό σημείο. Τι θα λέγαμε αν αυτήν την απόφαση την είχε λάβει η τ/κ πλευρά;
  5. Τι δείχνουν τα πιο πάνω; Διπλωμάτες με συμπάθεια στο status quo και συνεπείς υποστηρικτές της ντεκτασικής γραμμής στο κυπριακό βρίσκουν πρόσφορο έδαφος μετά την κατάρρευση των συνομιλιών στο Κρανς Μοντάνα προβάλλοντας τον πραγματικό τους εαυτό. Να θέσουν νέα προσκόμματα στη διαδικασία, να φέρουν νέες εντάσεις ανάμεσα στις δύο κοινότητες, να μεγαλώσουν την καχυποψία και να ανεγείρουν νέα τείχη από ερωτηματικά για το μέλλον των διαπραγματεύσεων αν και εφόσον αυτές προκύψουν. Αν για τους Ερτογρούλογλου, αυτό είναι εξηγήσιμο, δεν είναι κατανοητό τι ακριβώς επιδιώκει το Υπουργείο Εξωτερικών με δράσεις όπως αυτές που έχω αναφέρει πιο πάνω. Οι Ερτογρούλογλου δεν κρύβουν την προτίμησή τους στο σημεριμό status quo. Δεν γνωρίζω τι φιλοδοξίες διαθέτει το Υπουργείο Εξωτερικών. Γνωρίζω όμως μια απλή αλήθεια: η μια πλευρά κατέχει, η άλλη είναι κατεχόμενη. Η μια πλευρά παίζει με το χρόνο για να κατοχυρώσει τα «κεκτημένα» της εισβολής. Η άλλη πλευρά τι ακριβώς θέλει να κατοχυρώσει;

AmazingCounters.com