Πάσης Κύπρου το ανάγνωσμα!

Εγκύκλιος Αρχιεπισκόπου Νέας Ιουστινιανής  και Πάσης Κύπρου Χρυσοστόμου για τα Χριστούγεννα, 2016:

«Ο μόνος τρόπος να απαλλαγεί η Τουρκία από τα ψηφίσματα και τις αποφάσεις αυτές είναι η διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το νέο κράτος που θα προκύψει θα είναι αθωράκιστο. Για να προσφύγει στα Ηνωμένα Έθνη ή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα χρειάζεται τη συγκατάθεση του τουρκοκυπριακού «συνιστώντος κρατιδίου», που δεν θα την έχει. Θα είμαστε, τότε, όμηροι στα χέρια της Τουρκίας. Οφείλουμε να περιφρουρήσουμε το κράτος μας και να σταματήσουμε να διαπραγματευόμαστε τη διάλυσή του».

Εγκύκλιος Αρχιεπισκόπου Νέας Ιουστινιανής  και Πάσης Κύπρου Χρυσοστόμου, 16 Απριλίου, Πάσχα 2017.

«Οι τελευταίες εξελίξεις απέδειξαν πέραν πάσης αμφιβολίας την αναξιοπιστία της Τουρκίας και κατέστησαν φανερό σ’ όλους τον τελικό και μόνιμο στόχο της που είναι η κατάληψη και τουρκοποίηση ολόκληρης της Κύπρου. Οι παραχωρήσεις μας, όμως, εκλαμβάνονται ως αδυναμία, με αποτέλεσμα η κατοχική δύναμη να ενθαρρύνεται και να επανέρχεται με νέες διεκδικήσεις».

Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής  και Πάσης Κύπρου Χρυσόστομος, Κυριακή, 23 Ιουλίου 2017,

«Οι συνομιλίες στο  Κυπριακό πρέπει να τερματιστούν και να αρχίσουν υπό  άλλη μορφή. Ο διάλογος θα πρέπει να αφορά  τη δημιουργία ενός πραγματικά λειτουργικού, βιώσιμου και σωστού κράτους, χωρίς βέτο. Εάν θα υπάρχουν βέτο στη λύση, τότε αυτή δεν θα λειτουργήσει. Όπως εξελίσσονται τα πράγματα  στο Κυπριακό η λύση θα αφορά όχι διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία, αλλά συνομοσπονδία» (ΡΙΚ, 23 Ιουλίου 2017)

Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής  και Πάσης Κύπρου Χρυσοστόμος, 28/11/2017

«Ομιλώντας σε μαθητές που βρέθηκαν στην Αρχιεπισκοπή είπε «πως όσοι είναι κάτω των 50 ετών δεν πιστεύουν ότι μπορεί να επιτευχθεί βιώσιμη λύση ομοσπονδίας στο Κυπριακό και θα ήταν προτιμότερο να πάμε σε λύση δύο κρατών. Όπως είπε, το κράτος που θα δημιουργηθεί (κατεχόμενα) θα πρέπει να λειτουργεί μέσα σε ευρωπαϊκά πλαίσια, να απογαλακτιστεί από τη Τουρκία και να φύγουν οι έποικοι. Ο Αρχιεπίσκοπος απαντούσε σε ερωτήσεις μαθητών στο πλαίσιο των Debates Νέων με προσωπικότητες και θεσμούς του οργανισμού Reaction και της Τράπεζας Κύπρου» («Πολίτης» 28/11/2017).

Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής  και Πάσης Κύπρου Χρυσόστομος, 29 Νοεμβρίου:

«Η μη λύση, είναι μια καλή λύση και είναι προτιμότερη, παρά η επίτευξη μίας συμφωνίας που θα καταρρεύσει. Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος τόνισε ότι σε προσωπικό επίπεδο τάσσεται υπέρ του ενιαίου κράτους. Σημείωσε επίσης ότι ο ίδιος δεν πολιτεύεται και δεν προσπαθεί να αποσπάσει ψήφους» (ΡΙΚ, 29 Νοεμβρίου 2017).

Πέντε σχόλια για τα πιο πάνω:

  1. Η περιήγηση σε δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου δείχνει πόσο έχουν αλλάξει οι διαθέσεις πολλών ανθρώπων τα τελευταία χρόνια. Τέτοιες δηλώσεις σε παλαιότερες εποχές θα προκαλούσαν μείζονα κρίση. Σήμερα περνούν ως «κανονικές» και μερικοί από όσους σιωπούν το κάνουν γιατί συμφωνούν μαζί του αλλά δεν έχουν το θάρρος να το πουν δημόσια. Προτιμούν να τα λέει εξ ονόματός τους ο Αρχιεπίσκοπος, αφού δεν εκτίθεται σε εκλογικές διαδικασίες…
  2. Αγωνίστηκαν πολλοί και για πολλά χρόνια για να έχουμε, ως επιστέγασμα δηλώσεις του τύπου «θα ήταν προτιμότερο να πάμε σε λύση δύο κρατών». Κόμματα με «δύο γλώσσες» στο κυπριακό, πολιτικοί που παραπλανούν τους πολίτες υποσχόμενοι το ανέφικτο,  μέσα ενημέρωσης με στόχο την αποδυνάμωση κάθε προσπάθειας για συνομιλίες, εκπαίδευση που, αντί να ανοίγει ορίζοντες, κλείνει και τους υπάρχοντες. Εδώ και χρόνια οικοδομήθηκε ένα σύστημα συμφερόντων που προωθεί τη στασιμότητα ως την πρώτη καλύτερη λύση γιατί η μη λύση αποδίδει τα «βέλτιστα»: λεηλασία του δημόσιου χρήματος, διαπλοκή τραπεζικού και πολιτικού συστήματος, κακοδιοίκηση με τις τ/κ περιουσίες. Στους υπόλοιπους, πρόσφυγες και μη, προσφέρεται σε χυδαίες δόσεις, λαθρεμπόριο ελπίδας.
  3. Ο Αρχιεπίσκοπος πετάει στα σκουπίδια την αγωνία και τον πόνο πολλών χιλιάδων προσφύγων για επιστροφή, διαγράφει μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς στην κατεχόμενη Κύπρο, εισηγείται στους πρόσφυγες να σβήσουν για πάντα μέσα στους προσφυγικούς συνοικισμούς. Αυτό συνιστά την πιο ακραία μορφή αμοραλισμού, την πιο βάναυση κακοποίηση κάθε έννοιας σεβασμού στις οικουμενικές αξίες της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της βούλησης των λαών να καθορίζουν οι ίδιοι τον τρόπο οργάνωσης των κοινωνιών τους.
  4. Η πλήρης ταύτιση του Αρχιεπισκόπου με τις πιο ακραίες φωνές κατά της ομοσπονδιακής λύσης δεν είναι νέα. Κάνει, όμως μεγάλη εντύπωση ο κυνισμός της δημόσιας δήλωσης, η άνεση με την οποία κάνει διαπιστώσεις και λύνει τα «προβλήματα» χρησιμοποιώντας τα πιο πιο ταπεινά ένστικτα της ανθρώπινης νόησης. Έτσι, πλήρες το ενδιαφέρον του για να «ξεπεραστούν» οι αρχαιότητες από το οικόπεδo στη Γεροσκήπου και να κτιστεί γρήγορα ξενοδοχείο, αλλά η κατεχόμενη Κύπρος να γίνει άλλο «κράτος»!
  5. Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος δεν επιχειρεί κάποια αναφορά σε οτιδήποτε πνευματικό, ή που να συνδέεται με τις δυσκολίες της καθημερινότητας των ανθρώπων όπως λ.χ. κάνει ο Πάπας Φραγκίσκος. Σχολιάζει την πολιτική επικαιρότητα ως να είναι μέλος του Εθνικού Συμβουλίου, πρακτικά δογματίζει για να κρύψει την παντελή άγνοιά του σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Εκτιμώ ότι ο Αρχιεπίσκοπος έχει πλήρη επίγνωση των όσων λέει γιατί διαθέτει από καιρό διαμορφωμένες «πεποιθήσεις». Δεν διαθέτει, ωστόσο, έναν κόσμο αξιών που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός τόπου με αυξημένες απαιτήσεις.

Λάρκος Λάρκου