Αερογραμμές και ενισχύσεις
Με ψήφους 25 υπέρ και 11 αποχές η Βουλή ενέκρινε νομοσχέδιο στις 3 Μαρτίου με το οποίο οι Κυπριακές Αερογραμμές θα λάβουν 20 εκ ευρώ ως κρατική ενίσχυση λόγω της απαγόρευσης των πτήσεών τους πάνω από την Τουρκία. Εν μέσω της συνεδρίασης έγινε γνωστό ότι το Υπουργείο Οικονομικών εξέφρασε τη θέση «ότι είναι ορατός ο κίνδυνος να κηρυχθεί παράνομη η κρατική ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Το ερώτημα είναι απολύτως φυσιολογικό; Πώς η Βουλή εγκρίνει το ποσό χωρίς να έχει εξασφαλιστεί ότι η Επιτροπή θα κάνει δεκτή τη χορηγία των 20 εκ; Είναι δυνατό να παίρνει το σώμα αποφάσεις αυτού του επιπέδου χωρίς να έχει όλα τα στοιχεία στο τραπέζι;
Εν πάση περιπτώσει νομίζω ότι οι εξελίξεις στο χώρο των αερομεταφορών διαγράφονται ζοφερές. Οι κρατικές πολιτικές που έχουν αποφασιστεί έως τώρα σε σχέση με τις Κυπριακές Αερογραμμές δεν φαίνεται να δίνουν βιώσιμη λύση στο πρόβλημα. Είναι πιθανόν στο Υπουργείο Οικονομικών να κυριαρχεί η άποψη ότι τα 20 εκ, συν οι περικοπές που επιχειρεί η σημερινή διοίκηση των ΚΑ, μπορούν να δώσουν απάντηση στα αδιέξοδα. Δεν τεκμηριώνεται από πουθενά αυτή η εκτίμηση. Οι καθυστερήσεις ή τα μπαλώματα δεν οδηγούν σε λύση: η αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή για τις Κυπριακές Αερογραμμές συγκεντρώνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα. Αν όμως συνεχιστεί η σημερινή τακτική της αναβλητικότητας ή της λογικής «ας λύσει το πρόβλημα η επόμενη κυβέρνηση», τότε κινδυνεύει να εξανεμιστεί και η λύση του στρατηγικού επενδυτή. Αν απαξιωθεί μια εταιρεία, αν από το φόβο του πολιτικού κόστους αφεθεί στην τύχη της, ουδείς στο τέλος της ημέρας θα ενδιαφερθεί να επενδύσει είτε στρατηγικά, είτε μερικά. Είναι αδιαμφισβήτητο το γεγονός ότι η αντίφαση στην απόφαση της Βουλής συνδέεται με την επόμενη εκλογική αναμέτρηση. Κάτω από την πίεση της εκλογικής αγοράς, η απόφαση που ελήφθη ενέχει εξαιρετικά μεγάλο ρίσκο. Έτσι όμως το προβλημα παραμένει άλυτο επί της ουσίας και οι εξελίξεις θα κριθούν εκ νέου από την Επιτροπή. Το πάθημα της Eurocypria δεν έγινε μάθημα.