Απο το Newsweek στον κυπριακό τύπο
Από την 1η Ιανουαρίου σταμάτησε να εκδίδεται, το 80χρονο περιοδικό Newsweek. Ο λόγος είναι παγκόσμια γνωστός: η κρίση ή ακριβέστερα η σταδιακή συρρίκννωση και σε αρκετές περιπτώσεις το οριστικό τέλος του γραπτού τύπου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτω και τα οποία δημοσιεύτηκαν στον ημερήσιο τύπο, από το 2005 η κυκλοφορία του Newsweek μειώθηκε σχεδόν κατά το ήμισυ, στο 1,5 εκατομμύριο τεύχη και οι διαφημίσεις μειώθηκαν κατά 80%. Έτσι «το περιοδικό πλέον θα κυκλοφορεί παγκοσμίως σε ψηφιακή μορφή με τον τίτλο Newsweek Global. Το Newsweek Global θα έχει κόστος συνδρομής περίπου 25 δολάρια ετησίως ή πέντε δολάρια για κάθε αντίτυπο. Θα διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή τόσο για ταμπλέτες όσο και στο διαδίκτυο, ενώ μέρος του περιεχομένου του θα είναι διαθέσιμο και στην ιστοσελίδα The Daily Beast. Η επιχείρηση προσελκύει 19 εκατομμύρια διαδικτυακούς επισκέπτες κάθε μήνα, αλλά η εταιρεία εκτιμά ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να στρέφονται στις ψηφιακές συσκευές. Η διευθύντρια του Newsweek δημοσιοποίησε το σλόγκαν: «αλλάζουμε το Newsweek, δεν το αποχαιρετούμε. Παραμένουμε αφοσιωμένοι στο Newsweek και στη δημοσιογραφία που εκπροσωπεί. Η απόφαση αυτή δεν αφορά την ποιότητα του προϊόντος».
Στην Κύπρο δεν έχουμε Newsweek. Η κατάσταση στην νήσο σε σχέση με το μέλλον του γραπτού τύπου είναι πολύ γνωστή: θεαματική πτώση των πωλήσεων, ακόμα πιο εντυπωσιακή η μείωση των εσόδων από τις διαφημίσεις, συρρίκνωση συναφών δραστηριοτήτων από τα εκδοτικά συγκροτήματα, κατά συνέπεια απολύσεις προσωπικού, μείωση μισθών, ή και το οριστικό τέλος για ορισμένα έντυπα.
Η αλλαγή στο χώρο των εκδόσεων είναι νομοτελειακή και προφανώς παγκόσμια. Ισοδυναμεί με το νόμο της βαρύτητας. Η ηλεκτρονική μορφή άρχισε να κυριαρχεί και αυτό δεν έχει επιστροφή. Συνεπώς και τα κυπριακά ΜΜΕ, κυρίως τα γραπτά, αλλάζουν μορφή και μεταφέρονται σε ιστοσελίδες. Όσα έντυπα δεν προσαρμόζονται σε αυτά τα δεδομένα δεν έχουν μέλλον, εκτός άλλων γιατί και οι εκδότες αισθάνονται πλέον ότι η οικονομική κρίση κτυπά πρώτα το «επιπλέον έξοδο», σε αυτό περιλαμβάνεται και η εφημερίδα, το περιοδικό και το «πακέτο» τους. Για πολλούς αρκεί η ηλεκτρονική μορφή ενημέρωσης, το ραδιόφωνο και η τηλεόραση.
Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για εντυπωσιακή αλλαγή δεδομένων στο χώρο του γραπού τύπου μετά τις Προεδρικές Εκλογές, ειδικά για ορισμένες εφημερίδες που επιθυμούν να κλείσουν το κύκλο τους με έναν πιο «ομαλό» τρόπο. Να πάρουν δηλαδή την κρατική χορηγία δημοσιεύοντας τους εκλογικούς καταλόγους για να καλύψουν κάποιες ανάγκες τους. Η συρρίκνωση του γραπτού, παγκύπριας εμβέλειας τύπου, αλλάζει τα δεδομένα καθώς, ίσως, δύο ή τρεις εφημερίδες μπορεί να παραμείνουν παρούσες στην καθημερινή προσπάθεια για ενημέρωση.
Τα πραγματικά δεδομένα δεν ισοδυναμούν με το τέλος του τύπου, ούτε χρειάζεται ένα δάκρυ για το χαρτί που χάνεται. Αντίθετα, οι εξελίξεις ισοδυναμούν με την κυριαρχία μιας νέας κατάστασης πραγμάτων στο χώρο του τύπου, η αυτοκρατορία της ηλεκτρονικής εποχής γιατί αυτό προκύπτει από την ανάδειξη της κοινωνίας της πληροφορίας σε αναντικατάστατο εργαλείο επικοινωνίας, εργασίας, εμπορίου, επιστημών, παιδείας. Νέες μορφές Μέσων θα κυριαρχήσουν: ηλεκτρονικές εκδόσεις, περισσότερο και καλύτερο ραδιόφωνο, υποχρεωτικά κοινές επιχειρήσεις στο χώρο της τηλεόρασης.