Γλωσσικώς περίεργα.
Κάθε χρόνο η επανάληψη δεν φαίνεται να γίνεται μήτηρ μαθήσεως. Κάθε Ιούνιο, μόλις γίνονται γνωστά τα αποτελέσματα των παγκυπρίων προεισαγωγικών εξετάσεων η διαπίστωση ότι «στα νέα ελληνικά οι μαθητές πιάνουν πάτο» κερδίζει θέση στην πρώτη σελίδα της επικαιρότητας.Έτσι και τώρα: μια πολύ μεγάλη κατηγορία των εξεταζομένων δεν πλησιάζει το προσδοκόμενο αποτέλεσμα.
Η εφημερίδα «Πολίτης» γράφει στις 24 Ιουνίου ότι «με βάση τα αποτελέσματα του 2008, στο μάθημα των Νέων Ελληνικών δύο υποψήφιοι βαθμολογήθηκαν με 20, 30 με 19 και 191 με 18. Κάτω από τη βάση (10) πήραν 4,230 υποψήφιοι, σχεδόν οι μισοί δηλαδή, ενώ 524 υποψήφιοι πήραν μονάδα. Ο μέσος όρος στο μάθημα των Νέων Ελληνικών ήταν το 2006 9.5/20, ενώ πέρσι έπεσε στο 8/20. Φέτος εκτιμάται ότι θα φτάσει το 9.8/20. Στις εξετάσεις δήλωσαν συμμετοχή 9,774 υποψήφιοι…»
Το θέμα «Νέα Ελληνικά και κύπριοι μαθητές» στη συνέχεια γίνεται αντικείμενο κάποιας συζήτησης στα ΜΜΕ, έως ότου κάποιο άλλο θέμα κερδίσει θέση στην τρέχουσα επικαιρότητα και έστι να σβήσει το προηγούμενο.Το ζήτημα, ωστόσο, δεν μπορεί να είναι παροδικό.Αφορά μείζον θέμα γλωσσικής, παιδευτικής, και εντέλει πολιτιστικής καλλιέργειας στη σημερινή Κύπρο, συνεπώς χρειάζεται να του δώσουμε τη σημασία που του πρέπει.
Τα ζητήματα που αφορούν τη γλωσσική μας άποψη είναι σύνθετα, διαχρονικά, πολύπλοκα. Για να αντιμετωπιστούν χρειάζονται την ειδική γνώση, τη βοήθεια της επιστημονικής τεκμηρίωσης, τη συνδρομή της έρευνας/στατιστικής, την επεξεργασία της σχολικής και μη σχολικής εμπειρίας. Η περίφημη γλωσσική πενία δεν προκύπτει από στιγμιαίες διαδικασίες.Είναι προϊόν μιας πολύχρονης διαδικασίας που συνδέεεται με κοινωνικά, παιδευτικά, και σχολικά ζητήματα, άρα για να επιτευχθούν λύσεις χρειάζεται πολιτική θέληση, συνδυασμός αποφάσεων τόσο στο σχολικό χώρο, όσο και σε τομείς που διαμορφώνουν τη γλωσσική μας αγωγή, συνεπής προσπάθεια για να προωθηθούν αλλαγές. Βασική προϋπόθεση γι’ αυτό είναι να πει τη γνώμη του το Υπουργείο Παιδείας, να διαπιστωθεί με επιστημονικά κριτήρια το βάθος και η έκτασή του, και στη συνέχεια να ηγηθεί μιας συνολικής προσπάθειας για να δώσουμε νέα πνοή στον αγώνα για τη γλωσσική μας ανάπτυξη.
Λάρκος Λάρκου