Κατάλογος με ανατροπές
Ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Α. Δημητρίου στις 9 Δεκεμβρίου παρουσίασε στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής την πρότασή του για αλλαγή στον τρόπο επιλογής των εκπαιδευτικών για διορισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ως τώρα η διαδικασία ήταν απλή: τοποθέτηση στον κατάλογο με βάση το έτος λήψης του πτυχίου- συν ορισμένα δευτερεύουσας σημασίας στοιχεία. Το Υπουργείο Παιδείας προτείνει την αντικατάσταση του παλαιού τρόπου με σύστημα εξετάσεων το οποίο θα διαμορφώνει ένα νέο κατάλογο. Όσοι δεν περάσουν τις εξετάσεις θα δικαιούνται να τις επαναλάβουν.
Θεωρώ ότι αυτή η αλλαγή άργησε πολύ να γίνει. Επί δέκα και πλέον χρόνια συζητείται το θέμα αυτό χωρίς να γίνεται κάτι συγκεκριμένο επειδή ορισμένα κόμματα κάτω από το φόβο του πολιτικού κόστους έκαναν πίσω, αν και παρασκηνιακά έλεγαν ότι συμφωνούσαν. Ασφαλώς όταν συμβάλλεις σε αλλαγές που ωφελούν την κοινωνία μας, κανένα κόστος δεν υφίσταται. Απλά ορισμένοι έμαθαν από κεκτημένη ταχύτητα να υποκύπτουν σε πρόσκαιρους μύθους ή πρόσκαιρες αντιδράσεις.
Η αλλαγή που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας χρειάζεται να συναντήσει μια στέρεη βάση έτσι που κανείς να μην αμφιβάλλει ότι η νέα σελίδα θα ειναι διαφανής και θωρακισμένη. Για παράδειγμα η διεξαγωγή των εξετάσεων κάτω από την αιγίδα του Πανεπιστημίου Κύπρου είναι μια καλή λύση. Οι δισταγμοί των εκπαιδευτικών οργανώσεων μπορεί να ξεπεραστούν μόνο αν η νέα λύση είναι ασφαλής εις ότι αφορά τη διαφάνεια και την αξιοπιστία της.
Τα ωφέλη που θα προκύψουν από την αλλαγή είναι πολλά: δυνατότητα επιλογής με πιο αξιοκρατικό τρόπο,
ανανέωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, σχετικά πιο νέες ιδέες, προσαρμογή στον ευρωπαϊκό νόμο που παρέχει τη δυνατότητα σε μη κύπριους πολίτες να διαγωνιστούν εφ’ όσον γνωρίζουν την ελληνική, ευθυγράμμιση με πρακτικές που εφαρμόζουν πιο προηγμένες εκπαιδευτικά χώρες.
Ελπίζω αυτή τη φορά η πρωτοβουλία να ολοκληρωθεί με επιτυχία. Τα περισσότερα κόμματα είναι θετικά και ζητούν διαβούλευση πάνω ορισμένους δευτερεύουσας σημασίας όρους. Αυτά είναι μέρος του παιγνιδιού. Η ουσία βρίσκεται στην αλλαγή του πυρήνα της διαδικασίας και στην άμεση εφαρμογή της εις τρόπον ώστε το 2011-12 να έχουμε την πλήρη εξέλιξή της.