“Κράτα ¨Ελληνα…”
Το ταξιδιωτικό γραφείο θέλει να δώσει ένα ισχυρό μήνυμα στους ε/κ. Γι’ αυτό σε μεγάλη διαφημιστική πινακίδα έξω από τη Λευκωσία τους προτρέπει να ταξιδεύσουν στην Ελλάδα. Το διαφημιστικό σποτ «Κράτα Έλληνα»! κυριαρχεί, συνοδευόμενο από τα ελληνικά χρώματα. Είναι πράγματι θεμιτό κάποιος ε/κ να αισθάνεται έτοιμος να στηρίξει την Ελλάδα σε περίοδο κρίσης. Η αμφισημία του μηνύματος («κράτα Έλληνα»…) δυνατόν να σημαίνει άντεξε στις δυσκολίες (δημιουργική παρότρυνση), αλλά μπορεί να ερμηνευτεί και ως «κράτα έλληνα» στις πιέσεις, μην υποκύψεις στις ξένες παρεμβάσεις, δείξε θάρρος απέναντι στους εξωτερικούς εκβιασμούς… Η υπόθεση είναι βάσιμη: σε ένα μέρος της ελλληνικής κοινωνίας ήδη κυριαρχούν οι απλοϊκοί μύθοι γύρω από τους «κακούς» που επιβάλλουν «κατοχικούς όρους» στην Ελλάδα, ενώ η Ελλάδα οφείλει να αντιστέκεται όπως παλιά. Η άποψη αυτή αποτελεί μια κακόγουστη αντιστροφή της πραγματικότητας: η Ελλάδα απέτυχε να δουλέψει σοβαρά, τα ελλείμματα του δημόσιου και ημιδημόσιου τομέα την οδήγησαν στα πρόθυρα χρεοκοπίας, δεν μπορούσε να βρει δάνεια στη διεθνή αγορά σε προσιτά επιτόκια, μόνο ο ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) εμφανίζει ελλείμματα στα 13 δις ευρώ…
Ποιος έχει την ευθύνη γι’ αυτή την κατρακύλα; Η ευθύνη είναι ελλαδική. Ένα μέρος της πολιτικής της τάξης δούλεψε με επιτυχία και έβαλε την Ελλάδα σε θετικούς αναπτυξιακούς ρυθμούς (ένταξη στην ΟΝΕ, μεγάλα έργα) και ένα άλλο μέρος την έβαλε σε επικίνδυνες περιπέτειες: διορισμοί, πελατειακό κράτος, δημοσιονομικός εκτροχιασμός. Είναι απίστευτη υποκρισία να μεταφέρει κανείς την ευθύνης στους ξένους. Ποιος ξένος επέβαλε στην ΝΔ να διορίσει 80.000 ψηφορόρους της στο ελληνικό δημόσιο την τελευταία πενταετία; Το πελατειακό κράτος και όσοι το υπηρέτησαν έχει την πρώτη ευθύνη για το ότι η Ελλάδα έφθασε στον πάτο, συνεπώς η ευθύνη έχει υπογραφή και αυτή είναι εις την ελληνικήν. Στην πρόσφατη ηλεκτρονική απογραφή που διενήργησε το ελληνικό ΥΠΕΣ και ολοκληρώθηκε στις 31 Ιουλίου 2010, βρέθηκαν σχεδόν 800.000 δημόσιοι υπάλληλοι σε μια χώρα με 11 εκ πληθυσμό.
Λοιπόν,«κράτα έλληνα» ίσως να σημαίνει (έλληνα) δώσε νέα περιεχόμενα στην ανάπτυξη και την κοινωνική δικαιοσύνη, άλλαξε συνήθειες, μείωσε τα ελλείμματα, δώσε ρυθμό στην παραγωγικότητα, την διαφάνεια, την πρόοδο. Αν το σποτ «κράτα έλληνα», περιέχει και κάποιο φιλοσοφικό στοχασμό, ας θυμηθούμε ότι η κατανάλωση της παράδοσης, – οι Ολύμπιοι Θεοί, το Συρτάκι και ο Ζορμπάς- δεν μπόρεσαν να ακυρώσουν την πορεία των νεοελλήνων προς τον πάτο. Η επίκληση του κλέους των προγόνων δεν στάθηκε ικανή συνθήκη για να αποφύγουν οι νεοέλληνες το δρόμο προς το πελατειακό κράτος, την υποταγή στο ρουσφέτι και την καταστροφή της δημόσιας σφαίρας της πολιτικής.
Ο Π. Ιωακειμίδης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, θεωρεί («Νέα», 30/7) ως « αφόρητο, φτηνό λαϊκισµό, ηθικολογία και υποκρισία τις παρεµβάσεις που προβάλλουν τον απλοϊκό µύθο για τον «καλό λαό» και τους «κακούς, διεφθαρµένους πολιτικούς» ως τη βασική αιτία για την κρίση που διέρχεται η χώρα. Το µήνυµα ότι όλοι οι πολιτικοί είναι διεφθαρµένοι είναι µια εξόχως αντιδραστική άποψη, που ουσιαστικά απαλλάσσει εκείνους τους πολιτικούς, ιδιαίτερα των τελευταίων χρόνων, από τις τεράστιες ευθύνες για την κατάντια της χώρας, ενώ ακυρώνει το σηµαντικό έργο στην ανάπτυξη και εκσυγχρονισµό της χώρας άλλων πολιτικών. Και στο έργο των πολιτικών αυτών συγκαταλέγονται επιτεύγµατα που άλλες γειτονικές µας χώρες ακόµη ονειρεύονται, όπως η προσχώρηση της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), η ένταξη στην Ευρωζώνη, η δηµοκρατική σταθερότητα και οµαλότητα, η ανάπτυξη βασικών υποδοµών κ.λπ. Η συγγενής άποψη ότι η διαφθορά είναι η γενεσιουργός αιτία της κακοδαιµονίας, πέρα από τη φτηνή ηθικολογία που καλλιεργεί, συγχέει το αίτιο µε το αποτέλεσµα. Η διαφθορά είναι σε µεγάλο βαθµό το αποτέλεσµα των βασικών, θεµελιακών παθογενειών της ελληνικής κοινωνίας και του πολιτικού και οικονοµικού σχηµατισµού. Είναι το αποτέλεσµα της κυριαρχούσας λαϊκής κουλτούρας για τη σχέση πολίτη – κράτους, της κουλτούρας της ανοµίας και της µη πειθαρχίας σε κανένα σύστηµα κανόνων. Είναι το αποτέλεσµα σύµπραξης κυβερνώντων και κυβερνωµένων, δηλαδή πολιτών. Συµπράττει δηλαδή και ο λαός, οι λαϊκές τάξεις»