Στο μάτι του Al Jazeera!
Σε νέο ηχητικό του Al Jazeera (10/8) το λεγόμενο Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα έχει ξανά την τιμητική του. Σύμφωνα με αυτό, το ΚΕΠ ξέπλενε επενδυτές με σκοτεινές διαδρομές για να μπορέσουν στη συνέχεια να αγοράσουν αγγλικές ποδοσφαιρικές ομάδες. Από το ηχητικό, ειδικότερα:
«Ο Keith Hunter και ο Christopher Samuelson κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο καλύτερος τρόπος για να αποκρυβεί η ταυτότητα του Mr X από το Football League είναι να αποκτήσει κυπριακό διαβατήριο. Η διαδικασία είναι απρόσκοπτη. Το κάναμε πολλές φορές. Όταν ασχολείστε με τους Ρώσους της Ανατολικής Ευρώπης, μπορούν να αλλάξουν ελαφρώς το όνομά τους, κάτι που τους δίνει μια διαφορετική ταυτότητα. Μπορεί να αλλάξουμε ελαφρώς και την ημερομηνία γέννησης. Όλα είναι πιθανά. Όλα είναι πιθανά. Ένας Ρώσος επιχειρηματίας που διέφυγε στο Ηνωμένο Βασίλειο και τον οποίο καταζητούσε η Ιντερπόλ, κατάφερε να κάνει όλη τη διαδικασία εκεί χωρίς να πατήσει το πόδι του στην Κύπρο. Τώρα ο Ρώσος πετάει παντού».
Την ίδια μέρα νέο δημοσίευμα από το δίκτυο OCCRP με τίτλο «Οι χρυσοί φίλοι και γείτονες του Προέδρου Αναστασιάδη» εμβαθύνει στη σχέση Αναστασιάδη με τον Σαουδάραβα επιχειρηματία Abdulrahman bin Kdalid bin Mahfouz, ιδιοκτήτη του Jet με το οποίο έκανε τα ταξίδια του στις Σεϋχέλλες. Ο κ. bin Mahfouz αγόρασε βίλα πολύ κοντά στην οικία Αναστασιάδη στη Λεμεσό. Το OCCRP γράφει πως «πρόκειται για μία πολυτελή βίλα δίπλα από τον δρόμο που βρίσκεται η ιδιωτική του κατοικία στη Λεμεσό… Είχε αποκαλυφθεί πως πήρε διαβατήριο το 2016 με άλλα μέλη της οικογένειάς του», πηγή, «Καθημερινή» 9/8.
Το ερώτημα έχει ειδική σημασία: στο ζωτικό του χρόνο ως πρόεδρος ο Ν. Αναστασιάδης, δεν επέδειξε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την παιδεία, την οικονομία ή την δημόσια διοίκηση. Τα στοιχεία δείχνουν πως μεγάλο μέρος από το ζωτικό του χρόνο αφιέρωνε στις γνωστές υποθέσεις με τα χρυσά διαβατήρια, οικόπεδα και πρίγκιπες. Ο ίδιος προέδρευε ενός Υπουργικού Συμβουλίου που αποφάσιζε για τις αιτήσεις ενός δικτύου γύρω από το ΚΕΠ με ολοφάνερη τη σύγκρουση συμφέροντος τόσο για τον ίδιο όσο και μερικούς από τους υπουργούς του.
Ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος στις 10/8 ανέφερε πως «το ζητούμενο σήμερα σε σχέση με το καταργηθέν επενδυτικό πρόγραμμα δεν είναι η εκ νέου όξυνση του δημόσιου διαλόγου». Ποιο όμως είναι το «καταργηθέν πρόγραμμα» και τι σημαίνει «όξυνση του δημόσιου διαλόγου»; Ο Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Christian Wigant δήλωσε οι «αρχές στην Κύπρο να σταματήσουν να επεξεργάζονται τις εκκρεμείς αιτήσεις, καθώς αυτό παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ»- KYΠΕ, 10/6/21. Την προηγουμένη, ο Επίτροπος Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρεντέρς δήλωσε πως «η Κύπρος δεν δέχεται νέες αιτήσεις, αλλά εξακολουθεί να διεκπεραιώνει τις εκκρεμείς αιτήσεις. Οι ανησυχίες μας δεν έχουν απαντηθεί από τις κυπριακές αρχές και, ως εκ τούτου, απαιτείται περαιτέρω δράση» (9/6).
Ως γνωστόν, ο προηγούμενος ΚΕ Κ. Κούσιος ανακοίνωσε την κατάργηση του προγράμματος στις 13/10/2020 με ισχύ από την 1η/11/2020. Επτακόσιες αιτήσεις υπήρχαν έως τις 13/10/ 2020. Άλλες 700 προστέθηκαν από 13/10/ έως 31/10/ 2020. Σύνολο 1400.
Παραταύτα, η Κύπρος «εξακολουθεί να διεκπεραιώνει τις εκκρεμείς αιτήσεις», στηριγμένη στους πιο πάνω αριθμούς. Το Δικαστήριο, υπογραμμίζει ότι η Επιτροπή «έχει καταστήσει σαφές σε πολλές περιπτώσεις ότι οι κανόνες για την απόκτηση της ιθαγένειας ενός κράτους μέλους πρέπει να λαμβάνουν δεόντως υπόψη το δίκαιο της ΕΕ- προειδοποιητικές επιστολές τον Οκτώβριο του 2020». Ο Ν. Αναστασιάδης με ανακοίνωσή της προεδρίας (10/8) «ζητά αυτοκριτική για όσους είχαν άμεση ή κατά άλλο τρόπο εμπλοκή στην εκμετάλλευση των αδυναμιών του προγράμματος». Μια ανακοίνωση που ολοφάνερα δείχνει πως ουδεμία πρόθεση έχει να συμμορφωθεί με τις κατευθύνσεις της Επιτροπής και «εξακολουθεί να διεκπεραιώνει τις εκκρεμείς αιτήσεις».
Ο διασυρμός του ονόματος της Κύπρου δεν έχει προηγούμενο. Η άρνηση της κυβέρνησης να τερματίσει τις πρακτικές της πώλησης ευρωπαϊκής ιθαγένειας κατ΄αυτόν τον τρόπο, ταύτισε την Κύπρο με τις πιο μαύρες, διεθνώς, πρακτικές, αυτές που μάθαμε από την ερευνητική εργασία από δύο μη κυπριακούς οργανισμούς- Al Jazeera, OCCRP- καθώς και από τις επιστολές της Επιτροπής στην κυπριακή κυβέρνηση. Η Επιτροπή με τον πιο σαφή τρόπο (21/10/20), υπογράμμισε «τους εγγενείς κινδύνους τους οποίους εγκυμονούν, ιδίως όσον αφορά την ασφάλεια, τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, τη φοροδιαφυγή και τη διαφθορά», και, υπογράμμισε, πως «δεν συνάδουν με το δίκαιο της Ένωσης, και ιδίως με το άρθρο 4 παράγραφος 3 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και το άρθρο 20 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Μια τέτοια εικόνα είναι βέβαιο πως έχει ήδη επηρεάσει τη διαχείρηση του κυπριακού από τον ίδιο πρόεδρο Αναστασιάδη. Η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη δεν είναι μονόδρομος. Δεν μπορεί να ζητά κάποιος την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη στο κυπριακό, την ίδια στιγμή που παραβιάζει με τον πιο προκλητικό τρόπο τους κανονισμούς λειτουργίας της ΕΕ. Η κυβέρνηση έχει προειδοποιηθεί τόσο υπηρεσιακά όσο και δημόσια και συνεχίζει τις ίδιες πρακτικές που οδηγούν σε προσφυγή της Επιτροπής κατά της Κύπρου στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Λάρκος Λάρκου