Εκδήλωση με θέμα: “Οι εξελίξεις στο χώρο των ΜΜΕ, οι αλλαγές και οι προκλήσεις”

Θεωρώ ότι το θέμα της σημερινής μας συζήτησης αποκτά έναν επείγοντα χαρακτήρα. Είναι θέμα του άμεσου παρόντος και όχι μια ανίχνευση προθέσεων για το μέλλον. Τα ΜΜΕ σε όλο το εύρος τους αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις. Ο γραπτός τύπος δέχεται ισχυρή πίεση από τα ηλεκτρονικά μέσα. Τα ηλεκτρονικά μέσα κερδίζουν-σε ορισμένες χώρες για πρώτη φορά τη μάχη της διαφήμισης σε σχέση με τον γραπτό τύπο. Μικρότερη πίτα εσόδων, σημαίνει «μικρότερη» εκδοτική δραστηριότητα, πιθανώς μικρότερος αριθμός δημοσιογράφων.

Στην Κύπρο παρακολουθούμε τις εξελίξεις, τις αλλαγές, τις δυσκολίες. Επιγραμματικά:

1. Ανταποκρίνεται στο μέγεθος της Κύπρου το αριθμητικό μέγεθος σε κανάλια, ραδιόφωνα, γραπτό τύπο; Η παλαιότητα ανάπτυξη στο χώρο σήμερα έχει ειδικές δυσκολίες: είναι βιώσιμα τόσα σχήματα;

2. Είναι η οικονομική δραστηριότητα, η κυπριακή ανοικτή αγορά, ικανή να στηρίξει οικονομικά τόσες πολλές εκδοτικές προσπάθειες; Σήμερα η διαφημιστική πίτα πιέζει παντού. Συρρικνώνεται. Πώς και πόσο θα επηρεάσει τα πιο αδύνατα μέλη της κοινότητας των ΜΜΕ;

3. Σε αυτή τη δαιδαλώδη κατάσταση πραγμάτων, υπάρχει κάποιο σχέδιο, κάποια συνάντηση ενδιαφερομένων, μια σύνταξη κατευθύνσεων μπροστά σε όσα έρχονται; Έχουμε κάποιο σχέδιο, ή πάμε έτσι, χωρίς πρόγραμμα; Τα ΜΜΕ αποτελούν μια στέρεη βάση ενημέρωσης, έκφρασης και κριτικής αναζήτησης, γεγονός που καθιστά τη δραστηριότητά τους ως μείζον θέμα πολυφωνίας.

Σε μια ταχύτατα μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, μια λύση είναι να παρακολουθείς, να οργίζεσαι και να καταγγέλλεις. Η άλλη λύση είναι να προβλέψεις, να μελετήσεις πρώτα για να αντιμετωπίσεις ύστερα τις προκλήσεις και να σχεδιάσεις πώς παραμένεις σημαντικός παίκτης στο χώρο, ή πώς και με ποιες αλλαγές μπορείς να συνεχίσεις τη δραστηριότητά σου με άλλα μέσα.

Μερικές ακόμα σκέψεις που εκτιμώ ότι θα βοηθήσουν τη συζήτηση στη συνέχεια: η συνεχής επιμόρφωση του δημοσιογραφικού κόσμου, η δυνατότητά του να κάνει περισσότερα πράγματα με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, η προσφορά νέων υπηρεσιών, άρα η διεύρυνση του αναγνωστικού πεδίου, η αναζήτηση τρόπων που θα φέρουν τους νέους πιο κοντά στον γραπτό τύπο όπως έγινε ήδη στη Γαλλία.

Στο τέλος θα αναφέρω και μια σκέψη η οποία στην δική μας πρακτική δεν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής: Η συγχώνευση δυνάμεων! Κανάλια, σταθμοί, να ενώσουν κεφάλαια και ανθρώπινο προσωπικό για να γίνουν πιο ισχυρά. Αλλιώς αρκετές επενδύσεις στο χώρο θα οδηγηθούν σε λίγα χρόνια σε αδιέξοδο. Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες: στα ΜΜΕ το λίγο είναι έννοια σχετική, και ενδεχομένως να σημαίνει άμεσες πιέσεις για αναζήτηση λύσεων τώρα!

Θέλω να ευχαριστήσω το ΤΕΠΑΚ και την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου για τη συνεργασία που είχαμε για την από κοινού οργάνωση της εκδήλωσης. Με το ΤΕΠΑΚ και την Α. Ρ.Κ έχουμε υπογράψει πρωτόκολλα συνεργασίας και σήμερα υλοποιούμε ένα τμήμα τους. Ευχαριστώ τους ομιλητές και όλους εσάς που μας τιμάτε με την παρουσία σας.

Εισαγωγική παρέμβαση: Λάρκος Λάρκου, πρόεδρος ΔΣ ΚΥΠΕ

ΚΥΠΕ, ΤΕΠΑΚ, ΑΡΧΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ, ΛΕΜΕΣΟΣ, 28 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2012

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΜΜΕ, ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ»