Η μεταρρύθμιση στην παιδεία.

Η συζήτηση γύρω από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση είναι απαραίτητη. Δεν μπορεί να συζητάμε πάνω σε τίτλους, εικασίες ή προθέσεις. Πρώτο βήμα είναι να θέσουμε επί τάπητος την πρώτη ύλη που ετοιμάζει την αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης στο χώρο της παιδείας. Το σχολείο όπως το γνωρίζαμε δεν υπάρχει πλέον. Όλα γύρω του αλλάζουν, άρα και το ίδιο οφείλει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Σήμερα ένας σημαντικός αριθμός μαθητών στο κυπριακό σχολείο δεν είναι κυπριακής καταγωγής. Σήμερα τα σύνορα υποχωρούν, άρα η κινητικότητα έχει αυξηθεί. Σήμερα ανήκουμε σε μια πολυεθνική κοινότητα, όπου οι λαοί συγκατοικούν με τη θέλησή τους σε αυτό το αμάλγαμα πολιτισμών και προτύπων. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον δεν μπορεί το σχολείο να κλείνει τα μάτια. Δεν μπορεί να παραμένει ίδιο. Χρειάζεται να δει τα νέα φαινόμενα έτσι που το σχολικό πρόγραμμα να ανταποκρίνεται σε όσα δημιουργούν το σημερινό σκηνικό.

Ο Υπουργός Παιδείας Α. Δημητρίου επιχειρεί να δώσει σάρκα και οστά στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με την προώθηση δέσμης προτάσεων γύρω από την αλλαγή στο περιεχόμενο των αναλυτικών προγραμμάτων. Εκτιμώ ότι η βασική κατεύθυνση είναι και επίκαιρη και κυρίως αναγκαία. Είναι πολύ σημαντικό οι νέοι άνθρωποι να γνωρίσουν το περιεχόμενο των εννοιών πολυπολιτισμική κοινωνία, ανοχή, διαφορετικότητα. Η μετάβαση από τη σελίδα του «κλειστού» σχολείου στην άλλη, του «ανοικτού σχολείου», είναι δύσκολη και πολύπλοκη γιατί οτιδήποτε συνδέεται με εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις χρειάζεται προσεκτικά βήματα, επεξεργασμένη πολιτική και επιμονή σε προκαθορισθέντες στόχους. Ενδεχόμενες αστοχίες σε αυτή την προσπάθεια δεν πρέπει να ακυρώνουν τον ουσιώδη στόχο που είναι η μεταρρύθμιση των αναλυτικών προγραμμάτων υπό την εποπτεία του καθηγητή Γ. Τσιάκαλου. Έχω την άποψη ότι το ζήτημα της μεταρρύθμισης δεν αφορά μόνο το σχολείο ή τους άμεσα ενδιαφερομένους φορείς. Αφορά όλη την κοινωνία γιατί συνδέεται με τις κατευθύνσεις που θέλει να ακολουθήσει η Κύπρος στην εποχή της ΕΕ και των ανοικτών συνόρων. Αυτό είναι το «κλειδί» για να βαδίσουμε στη νέα εποχή με γνώση και, κυρίως, με αυτοπεποίθηση.