Όρκος και ελληνικά στην τ/κ κοινότητα

Το ρεπορτάζ του ΚΥΠΕ στις 20 Μαρτίου περιέχει σημαντικές ειδήσεις καθώς οι αποφάσεις του «Εκπαιδευτικού Συμβουλίου» έχουν ξεσηκώσει αντιδράσεις ανάμεσα στην τ/κ κοινότητα. Έτσι «άτομα που εκπροσωπούσαν 42 οργανώσεις πραγματοποίησαν εκδήλωση διαμαρτυρίας μπροστά από την έδρα της συντεχνίας των τ/κ δασκάλων (KTOS) εναντίον σειράς πρόσφατων αποφάσεων του «Εκπαιδευτικού Συμβουλίου». Σύμφωνα με τη «Γενί Ντουζέν», εκπρόσωποι των διαδηλωτών ανέγνωσαν μια δήλωση με την οποία περιγράφουν ως «το μαχαίρι στην καρωτίδα της τ/κ κοινότητας» τις αποφάσεις του «Συμβουλίου» που αφορούν κατάργηση του όρκου στα σχολεία, τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως υποχρεωτικού μαθήματος, την αλλαγή στα βιβλία της ιστορίας με τρόπο που θα συμβάλει στην ειρήνη και κλείσιμο του θεολογικού κολλεγίου… Ο ΓΓ της συντεχνίας των δασκάλων Σενέρ Ελτζίλ ανέφερε ότι οι διαδηλώσεις αυτές που διοργανώθηκαν από τον Ντερβίς Έρογλου δεν έχουν κανένα νόημα ως προς τον αγώνα των τ/κ για αυτοδιοίκηση. Οι διαδηλωτές κρατούσαν πανό που έγραφαν «KTOS και KTOEOS θα πρέπει να κλείσουν», «Δεν είναι η KTOS που έσωσε αυτή τη χώρα» και «Εμείς δεν αναγνωρίζουμε τις αποφάσεις του Συμβουλίου».

Η εφημερίδα «Ρεαλίστικ» αναφέρει ότι ο Σουνάτ Ατούν, ΓΓ του Κόμματος Εθνικής Ενότητας, επέκρινε τον ομόλογό του στο Ρεπουμπλικανικό Τουρκικό Κόμμα, Κουτλάι Ερκ, ο οποίος είχε πει ότι ο όρκος στα τ/κ σχολεία «έχει φασιστική και ρατσιστική νοοτροπία». Η δήλωση αυτή του Ερκ, κατά τον Ατούν, ξεπέρασε τα όρια. Σημείωσε ότι οι αποφάσεις που ελήφθησαν στο «συμβούλιο», είναι απλώς συστάσεις λέγοντας ότι ο Κ. Ερκ μπορεί να είναι ευτυχής διότι η απόφαση για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως υποχρεωτικό μάθημα αντικρίσθηκε θετικά από την κυβέρνηση στις ελεύθερες περιοχές. Δεν θα είναι ποτέ δυνατόν μια τέτοια απόφαση να εφαρμοστεί. Κάτι τέτοιο θα βρει το ΚΕΕ αντίθετο με όλες του τις δυνάμεις». Ο πρόεδρος του ΚΕΕ Χουσεϊν Οζγκουργκούν σε δηλώσεις του, εξέφρασε την πλήρη υποστήριξή του προς τον «υπουργό» παιδείας, Μουσταφά Αραμπατζίογλου, ο οποίος είχε αντιταχθεί στην κατάργηση του όρκου και το κλείσιμο της θεολογικής σχολής».

Το ρεπορτάζ είναι από πολλές απόψεις σημαντικό, δείχνει ότι οι τ/κ συγκρούονται αναζητώντας νέους δρόμους:

1. Η συγκρουση είναι κατ’ εξοχή πολιτική. Συγκρούονται οι δυνάμεις της φοβίας με εκείνες τις δυνάμεις που μάχονται για την αλλαγή. Οι δυνάμεις του ΚΕΕ και του ΔΗΚΟ (Έρογλου, Ντενκτάς) αγωνίζονται να κρατήσουν την τ/κ κοινότητα στα δεσμά του παρελθόντος, ενώ το ΡΤΚ (Ταλάτ, Γιορκαντζίογλου) αγωνίζεται, όχι μόνο να κρατήσει τον κοσμικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης των τ/κ αλλά και να της δώσει νέα περιεχόμενα -κατάργηση του όρκου, σθεναρή αντίθεση στη λειτουργία θεολογικής σχολής.

2. Η μάχη συνδέεται πλήρως με την προσπάθεια που καταβάλλουν σημαντικές δυνάμεις στην τ/κ κοινωνία για επίλυση του κυπριακού και ένταξη των τουρκοκυπρίων στον ευρωπαϊκό κόσμο. Η εισήγηση στο Εκπαιδευτικό Συμβούλιο για να γίνει η ελληνική γλώσσα μάθημα για τους τ/κ νέους αποτελεί μια ουσιώδη αντίληψη για το μέλλον της νήσου. Οι αντιδράσεις είναι εξίσου πολιτικές και τα συνθήματα αρκούντως διαφωτιστικά. Σύνθημα πρώτο: «KTOS και KTOEOS θα πρέπει να κλείσουν», γιατί αποτελούν δύο συντεχνίες βαθιά πολιτικοποιημένες, με πρωταγωνιστική δράση για την επίλυση του κυπριακού. Σύνθημα δεύτερο: «Δεν είναι η KTOS που έσωσε αυτή τη χώρα», εννοούν ότι την έσωσε ο τουρκικός στρατός, ο Ρ. Ντενκτάς και το ΚΕΕ, άρα οι συντεχνίες των εκπαιδευτικών είναι καλύτερα να μην μιλούν πολύ, αφού δεν είναι και πολύ πατριωτικές. Σύνθημα τρίτο: «εμείς δεν αναγνωρίζουμε τις αποφάσεις του Συμβουλίου» γιατί αυτές ξεπερνούν την πολιτική της καθήλωσης της τ/κ κοινωνίας στο παρελθόν και ανοίγουν νέες προοπτικές για όλη την Κύπρο.

3. Η μάχη ανάμεσα στην πρόοδο και τη συντήρηση ανάμεσα στους τ/κ είναι ιδιαίτερα ευδιάκριτη, συχνά γίνεται δημόσια και μαχητικά. Είναι πάντως μια ενδιαφέρουσα διαπίστωση ότι αυτές οι σημαντικές ειδήσεις δεν προκαλούν μια κάποια δημόσια συζήτηση στην ε/κ κοινωνία με βάση τα ερωτήματα τι αναζητούν οι τ/κ, πώς και γιατί τοποθετούνται οι δύο παρατάξεις, τι σημαίνει η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας από τους τ/κ μαθητές, πώς όλα αυτά διασυνδέονται με τις διεργασίες για επίλυση του κυπριακού. Έως τώρα δεν πρόσεξα κάποια ανακοίνωση των ε/κ εκπαιδευτικών οργανώσεων. Θα ήταν ενδιαφέρον να έλεγαν δημοσίως κάτι επί του θέματος. Οι εισηγήσεις του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου για τις αλλαγές στα τ/κ σχολεία μπορεί να μην υλοποιηθούν πλήρως, πάντοτε οι αντιδράσεις στα ζητήματα της ταυτότητας, της γλώσσας και της θρησκείας ξεσηκώνουν θύελλα αντιδράσεων σε πολλές χώρες. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση μετρά το μείζον: η κατεύθυνση, η δημόσια αναζήτηση, το πολιτικό βάρος στη διεκδίκηση μιας μεταρρύθμισης!