“Ποδοσφαιρική” πτήση Τραπεζούντα-Λάρνακα!

Το κυπριακό έχει μερικές πολύ σκληρές πτυχές (εισβολή, κατοχή, επίλυση, ομοσπονδιακή φόρμουλα κλπ). Ωστόσο, το ίδιο πρόβλημα διαθέτει και μερικές κωμικοτραγικές διαστάσεις -απλά ζητήματα που η κοινή λογική δεν αντέχει να παρακολουθεί. Σε ρεπορτάζ στο ΚΥΠΕ αναφέρεται ότι «στις 19 Σεπτεμβρίου η τ/κ εφημερίδα «Χαβαντίς» με τίτλο «από την Τραπεζούντα στη Λάρνακα» γράφει ότι για πρώτη φορά από το 1974 πραγματοποιείται απευθείας πτήση από την Τουρκία στη Λάρνακα. Αναφέρει πως το ελληνικό αεροπλάνο που μετέφερε την ποδοσφαιρική ομάδα της Τράπζονσπορ μετά την αναχώρησή του και ενώ ήταν στο αέρα άλλαξε πορεία και προσγειώθηκε απευθείας στη Λάρνακα. Μέχρι τώρα, δεν γίνονταν απευθείας πτήσεις από την Τουρκία στην «νότια Κύπρο», αλλά αυτή τη φορά με πρωτοβουλίες του τουρκικού ΥΠΕΞ δόθηκε η άδεια για προσγείωση και ο πιλότος ανακοίνωσε στους επιβάτες εν πτήσει την αλλαγή και την προσγείωση απευθείας στη Λάρνακα».

Σε δηλώσεις του στην τ/κ εφημερίδα «Γενί Ντουζέν», ο λεγόμενος «Υπουργός Εξωτερικών» Οζντίλ Ναμί ανέφερε ότι μετά από επαφή που είχε με αρμόδιους του τουρκικού ΥΠΕΞ τού λέχθηκε ότι ήταν με πρωτοβουλία των ελλήνων πιλότων που το αεροσκάφος άλλαξε πορεία εν πτήσει. Δεν είναι, θέμα του τουρκικού ΥΠΕΞ, όπως γράφτηκε σε κάποια ΜΜΕ, αλλά με πρωτοβουλία της αεροπορικής εταιρείας».

Διπλωματικές πηγές δήλωσαν στην τουρκική εφημερίδα «Χουριέτ» ότι τουρκικά αεροσκάφη δεν πραγματοποιούν απευθείας πτήσεις στην ε/κ πλευρά, προσθέτοντας ότι «δεν δίνουμε άδεια για την πραγματοποίηση απευθείας πτήσεων της πολιτικής αεροπορίας στην ε/κ πλευρά. Έφθασε σε μας η πληροφορία ότι ένα αεροπλάνο που υπάγεται σε ελληνική αερογραμμή και μετέφερε την ομάδα της Τράμπζονσπορ προσγειώθηκε στη Λάρνακα. Η πορεία του αεροσκάφους που είχε ανακοινωθεί ότι θα πήγαινε πριν στο νησί Ρόδος της Ελλάδας και μετά στη Λάρνακα, άλλαξε πορεία ενώ ήταν στον αέρα. Δεν έχουμε πληροφόρηση με ποιο αιτιολογικό ο πιλότος άλλαξε την πορεία. Δεν υπάρχει θέμα να δώσουμε άδεια σε αεροπλάνο για απευθείας πτήση στην ε/κ πλευρά ή να παρέμβουμε στην πτήση». Οι ίδιες πηγές συνέχισαν λέγοντας στην «Χουριέτ» ότι από το 1974 έως σήμερα καμία αεροπορική εταιρεία δεν πήρε άδεια από την Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας για προσγείωση από την Τουρκία στη «νότια Κύπρο». Ούτε και η εταιρεία που μετέφερε την ομάδα της Τράμπζονσπορ. Ο πιλότος μόνος του άλλαξε την πορεία στον αέρα. Η προσγείωση στην ε/κ πλευρά δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ότι θα υπάρξει κάποια αλλαγή αύριο στις σχέσεις».

Από την άλλη, σύμφωνα με δήλωση που έκανε στο ΚΥΠΕ ο Εκπρόσωπος Τύπου της Hermes Airports Αδάμος Ασπρής δήλωσε ότι «με βάση τα στοιχεία του κέντρου επιχειρήσεων του αεροδρομίου Λάρνακας, η πτήση υπό τον κωδικό ΑΖΙ 743, αφίχθη χθες στις 12.43 μετά το μεσημέρι στο αεροδρόμιο Λάρνακας, προερχόμενη από το διεθνή αερολιμένα της Ρόδου και όχι από οποιοδήποτε άλλο αερολιμένα». Σε αντίθεση με τον Α. Ασπρή, η εφημερίδα «Χαβαντίς» στις 20 Σεπτεμβρίου γράφει ότι «το αεροπλάνο της Astra Airlines με έδρα την Ελλάδα που μετέφερε την ομάδα της Τραπεζούντας στην «νότια Κύπρο», έκανε βύθιση στο αεροδρόμιο της Ρόδου, όπου χαμήλωσε αλλά δεν προσγειώθηκε και ήρθε κατευθείαν στη Λάρνακα».

Όπως ειναι γνωστό, Κύπρος και Τουρκία δεν επικοινωνούν στα ζητήματα των αερομεταφορών. Είναι όμως γεγονός ότι μια ελληνική ιδιωτική εταιρεία ναυλωμένων πτήσεων χρησιμοποιούσε το αεροδρόμιο της Ρόδου για μεγάλο χρονικό διάστημα, ως βάση για να αλλάζει τους κωδικούς πτήσεων από Λάρνακα με προορισμό την Κ/πολη, καθώς το πρώτο εγχείρημα για αλλαγή κωδικών στον αέρα δεν κράτησε πολύ. Έτσι μεταφέρονταν στην Κ/πολη κύπριοι εκδρομείς. Η διαδικασία της προσγείωσης-απογείωσης στη Ρόδο στοίχιζε πολλά χρήματα. Η συνέχεια φαίνεται να είναι η είδηση της 19ης Σεπτεμβρίου. Το αεροπλάνο από την Τραπεζούντα πέρασε μέσα από τον ελληνικο εναέριο χώρο, άλλαξε κωδικούς και συνέχισε για την Λάρνακα χωρίς να κάνει προσγείωση στη Ρόδο. Αυτή την πρακτική εφαρμόζουν αεροπορικές εταιρίες που εκτελούν πτήσεις από ευρωπαϊκά αεροδρόμια με κατεύθυνση το αεροδρόμιο της Τύμπου στην κατεχόμενη Κύπρο -αλλάζουν κωδικούς εν πτήσει πάνω από την Τουρκία.

Αν η Τουρκία ακολουθούσε την ευρωπαϊκή οδηγία που συνδέεται με την εφαρμογή του Πρωτοκόλλου της Άγκυρας, εδώ και χρόνια τα ζητήματα αυτά θα είχαν ξεπεραστεί -το Πρωτόκολλο κάνει αναφορά σε άνοιγμα λιμανιών και αεροδρομίων της Τουρκίας για τα αεροπλάνα και πλοία με κυπριακή σημαία. Η Άγκυρα, αντί να υλοποιήσει μια συμβατική δέσμευση προς την ΕΕ που προκύπτει από τη συμφωνία της 3ης Οκτωβρίου 2005 για έναρξη ενταξιακών συνομιλιών, διασυνδέει το ζήτημα με τη λεγόμενη «άρση της απομόνωσης» των τ/κ και ζητά –σε αντάλλαγμα για την εφαρμογή του Πρωτοκόλλου- «απ’ ευθείας εμπόριο» για τους τ/κ, στην ουσία ζητά κανονική λειτουργία του αεροδρομίου της Τύμπου στην κατεχόμενη Κύπρο. Ασφαλώς είναι ορθή διαπίστωση ότι όλα τα πιο πάνω θα μπορούσαν να επιλυθούν με τη συνολική επίλυση του κυπριακού. Ωστόσο, κάποια, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια «εισαγωγή» στην επίλυση. Ακόμα και τα πιο απίστευτα όπως η αεροπορική και ατμοπλοϊκή σύνδεση!