Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην τ/κ κοινότητα

Σύμφωνα με την τ/κ εφημερίδα Diyalog (4 Αυγούστου 2014) ο αριθμός των φοιτητών σε Πανεπιστήμια στην κατεχόμενη Κύπρο είναι 62, 726, γεγονός που σημαίνει «7 χιλιάδες περισσότεροι από πέρσι». Οι φοιτητές από την Τουρκία ανέρχονταν σε 31.968 στην ακαδημαϊκή περίοδο 2012-2013, ενώ για την περίοδο 2013-2014  είναι 34, 858. Οι τ/κ φοιτητές είναι 15, 210,  αριθμός που σημαίνει 3,777 περισσότεροι από πέρσι. Οι ξένοι φοιτητές το 2007 ήταν 3,038, ενώ στην ακαδημαϊκή περίοδο 2013-2014 έφτασαν τις 12, 658. Το Near East University βρίσκεται στην κορυφή της επιλογής των φοιτητών με 21, 467 την περίοδο 2013-2014, και με δεύτερο το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Μεσογείου με 16, 054 φοιτητές και τα επόμενα οκτώ με μικρότερους αριθμούς. Τις ίδους αριθμούς με μικρές παραλλαγές δίνει και ο «Υπουργός» Παιδείας Μουσταφά Αραμπατζίογλου. Σύμφωνα με τον τ/κ τύπο, ο Μ. Αραμπατζίογλου μίλησε στο δεύτερο τακτικό συνέδριο του Διεθνούς Πανεπιστημίου Συμβούλιο στην Άγκυρα και ανέφερε ότι 12.000 από τις 60.000 φοιτητές είναι τ/κ, 35.000 είναι τούρκοι πολίτες και περίπου 15.000 οι φοιτητές από διαφορετικές χώρες». (ΚΥΠΕ, 10/3/14). Η εφημερίδα Diyalog γράφει επίσης ότι οι ξένοι φοιτητές έχουν συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της οικονομίας με το ποσό των 1 δις 800 εκ τουρκικές λίρες.

Οι πιο πάνω αριθμοί βεβαιώνουν ότι η τ/κ κοινότητα ανέπτυξε τον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με επιτυχία. Δεν χωράει αμφιβολία ότι η επιτυχία αυτή γίνεται πιο αξιοσημείωτη όταν την ίδια περίοδο σε μια σειρά από άλλους τομείς  οι τ/κ απέτυχαν να κάνουν αξιόλογα βήματα όπως για παράδειγμα είναι ο γεωργοκτηνοτροφικός τομέας, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή ο τουρισμός. Η στροφή στην τριτοβάθμια παιδεία πήρε διαστάσεις με την συμμετοχή φοιτητών από την Τουρκία, αλλά παρά την ανάπτυξη της ιδιωτικής τριτοβάθμιας παιδείας στην Τουρκία, η ροή φοιτητών στην κατεχόμενη Κύπρο συνεχίστηκε. Αυτό εξελίχθηκε στην σημαντικότερη πηγή εσόδων στην τ/κ οικονομία, γεγονός που δεν περνούσε απαρατήρητο στις ετήσιες Εκθέσεις Προόδου της Κύπρου που ετοίμαζε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην προενταξιακή περίοδο. Σε κάθε περίπτωση η δραστηριότητα των Πανεπιστημίων στην κατεχόμενη Κύπρο εμπεριέχει και ένα ευρύτερο εκπαιδευτικό/πολιτικό στοιχείο καθώς χιλιάδες φοιτητές από το Πακιστάν, το Μπάγκλαντες, τη Νιγηρία, την Μογκολία,  το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακζτάν επιλέγουν την απόκτηση γνώσης στα δέκα πανεπιστήμια στην κατεχόμενη Κύπρο. Η επιλογή της γλώσσας αποτελεί τον παράγοντα κλειδί για την ανάπτυξή τους καθώς βασική γλώσσα διδασκαλίας είναι η αγγλική και σύμφωνα με την «The Νew York Times» (16 Φεβρουαρίου 2014), «το ακαδημαϊκό προσωπικό προέρχεται από 60 χώρες».