Κοράνι μετ’ εμποδίων…

Οι εξελίξεις στα κατεχόμενα είναι σημαντικές -και ακολουθούν την νίκη του Έρογλου στην ψηφοφορία για την εκλογή ηγέτη της τ/κ κοινότητας. «Ιεροκήρυκες» του ισλαμικού νόμου προερχόμενοι από την Τουρκία επιχειρούν να διδάξουν μέσα στα τ/κ σχολεία «μαθήματα κορανίου». Η εξέλιξη αυτή συνδέεται ευθέως με το κόμμα του Τ. Ερτογάν, το οποίο καλύπτει με δημόσιες δηλώσεις αυτή την οπισθοδρομική προσπάθεια.

Η τ/κ κοινωνία έζησε για μεγάλο χρονικό διάστημα το δικό της κοσμικό κύκλο. Τα σχολεία παρέμεναν μετριοπαθή, τα θρησκευτικά δεν είχαν κεντρική θέση στα προγράμματα και σε αυτό ήταν αρκούντως βοηθητικές οι μεταρρυθμίσεις του Κ. Αττατούρκ -κατάργηση του χαλιφάτου, κοσμικό κράτος. Σήμερα δυνάμεις που εδρεύουν στο κόμμα του Ερτογάν επιχειρούν να γυρίσουν τον κύκλο προς τα πίσω εισάγοντας συνήθεις ξένες προς τις τ/κ.  Οι «ιεροκήρυκες» της σαρίας με άδεια από την αρμόδια τ/κ αρχή –διεύθυνση θρησκευτικών υποθέσων- μπαίνουν στα δημοτικά σχολεία να διδάξουν. Η αντίδραση ήταν αναμενόμενη γιατί η μακρά παράδοση της κοσμικότητας έχει σημαντικόυς υποστηρικτές στον τ/κ προοδευτικό κόσμο. Η τ/κ συντεχνία των δασκάλων αποφάσισε να παρεμποδίσει την διδασκαλία του κορανίου και έτσι τα μέλη της μπαίνουν στις τάξεις και διακόπτουν τη διδασκαλία, υπερασπιζόμενοι τον κοσμικό χαρακτήρα του σχολείου καθώς και τις μεταρρυθμίσεις που επέφερε η ηγεσία Ταλάτ στο τ/κ σχολείο -κυρίως στην αλλαγή στο μάθημα της ιστορίας.  


Ο αντιπρόεδρος της Κ. Ο.  του ΚΑΔ του Τ. Ερτογάν Μ.  Μποζντάγ ζήτησε από τον Έρογλου να πάρει μέτρα κατά των τ/κ δασκάλων  που μπαίνουν στις τάξεις και παρεμποδίζουν τη διαδασκαλία του κορανίου, ενώ ο  ηγέτης του τ/κ κόμματος «Ελευθερία και Μεταρρύθμιση» Τ.  Αβτζί αποκάλεσε την ενέργεια της συντεχνίας «σκάνδαλο». Ο «υπουργός» παιδείας στο ψευδοκράτος  Ν. Τσαούσογλου επιτέθηκε στη συντεχνία των δασκάλων και των καθηγητών (10/7): «αναμειγνύεσθε σαν τον μαϊντανό σε κάθε θέμα και λόγω των συνεχών απεργιών σας φέτος έμειναν στην ίδια τάξη 300 μαθητές. Οι τ/κ είναι τούρκοι και μουσουλμάνοι». Για τα μαθήματα κορανίου δήλωσε ότι « αυτά παραδίδονται τέσσερεις  μέρες στα σχολεία και μια μέρα στα τζαμιά και σε αυτά συμμετέχουν 600 περίπου μαθητές».

Οι προσπάθειες των τ/κ δασκάλων είναι αξιέπαινες -ένα παράδειγμα μαχόμενης συντεχνίας με πολιτικό προσανατολισμό και ευρωπαϊκή κατεύθυνση. Ο αγώνας τους είναι σημαντικός και αφορά τη διατήρηση του κοσμικού χαρακτήρα της παιδείας τους. Μπορεί αυτές οι εξελίξεις να μην απασχολούν το ε/κ πολιτικό σύστημα, είναι όμως σημαντικό να δούμε πως ένα σημαντικό μέρος της  τ/κ διανόησης διατηρεί τη ζωτικότητά του και αυτό είναι ένα σαφές μήνυμα ότι δεν χάθηκε η ελπίδα. Οι αναχρονιστικές πρακτικές συναντούν αντιδράσεις και αυτό σημαίνει πολλά στη διαδρομή του χρόνου.