Λεωφορεία χωρίς μέλλoν;

Η πρωτοβουλία του υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων Ν. Νικολαϊδη είναι σημαντική και πιστεύω ότι σηματοδοτεί μια αξιόλογη πρωτοβουλία στο χώρο των μεταφορών. Σε συναντήσεις του με εταιρείες λεωφορειούχων επιχειρεί να πείσει τους ιδιοκτήτες λεωφορείων ότι το σημερινό σύστημα διακίνησης των λεωφορείων έχει εξαντλήσει τα όριά του. Σήμερα το σύστημα θέλει τον κάθε οδηγό μόνο του, κάθε λεωφορείο με το δικό του κύκλο διαδρομής. Τα δεδομένα, όμως, έχουν αλλάξει: οι οδικές συνήθειες, η οικονομική ανάπτυξη, οι νέοι δρόμοι αλλά και οι νέες συνήθειες των ανθρώπων επιβάλλουν αλλαγή πολιτικής. Αυτό το σύστημα οδηγεί τους οδηγούς στο περιθώριο, σε απώλεια θέσεων εργασίας, ή στην καλύτερη περίπτωση σε λιγότερο εισόδημα. Σήμερα, όπως επισήμως δηλώνεται, το κράτος διαθέτει ένα ποσό της τάξης των 20 εκ. ευρώ ετησίως για επιδότηση αυτού του τρόπου των συγκοινωνιών. Άλλωστε, αυτή η πρακτική θα πρέπει να σταματήσει μέχρι τις 3 Δεκεμβρίου 2009 σύμφωνα με οδηγία της ΕΕ.

Στις συναντήσεις αυτές ο Ν. Νικολαϊδης προσπαθεί να πείσει τους λεωφορειούχους να ενωθούν κάτω από την ομπρέλα λίγων και ισχυρών εταιρειών, αλλιώς, εκτιμά- «ότι δεν θα έχουν μέλλον, θα σβηστούν από το χάρτη των δημόσιων συγκοινωνιών» (ρεπορτάζ στην εφημερίδα «Πολίτης», 8/4). Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Συγκοινωνιών τις μεταφορές επιβατών θα αναλάβουν, με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης, εταιρείες κάτω από συγκεκριμένους όρους. Ήδη συστάθηκε επιτροπή, η οποία θα αναλάβει την ευθύνη των διαπραγματεύσεων προκειμένου να δημιουργηθεί «Ενιαίος Συνεταιρισμός Λεωφορείων». Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση (10 Απριλίου) «έχουν ήδη συσταθεί Επιτροπές Εντολοδόχων που εκπροσωπούν τους λεωφορειούχους της Λεμεσού, της Λάρνακας, της ελεύθερης περιοχής Αμμοχώστου και της Λευκωσίας, ενώ η διαδικασία αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί με στην Πάφο».

Εκτιμώ ότι αυτή η πρωτοβουλία αξίζει και θα είναι κάτι σημαντικό αν ολοκληρώσει τον κύκλο της με επιτυχία. Είναι γνωστές οι δυσκολίες του πράγματος, άλλωστε, έχουμε καθυστερήσει πολύ και αυτό έχει τη δική του εξήγηση. Σήμερα όμως, προτού να είναι πολύ αργά, η πρωτοβουλία του Υπουργείου Συγκοινωνιών δίνει μια σύγχρονη απάντηση σε ένα παλιό πρόβλημα.